2024 April 27 - شنبه 08 ارديبهشت 1403
اعتراض وهابيون ايران به زيارت عاشورا !
کد مطلب: ٥٠٠ تاریخ انتشار: ٢٥ مرداد ١٣٩٣ تعداد بازدید: 2622
اخبار » عمومي
اعتراض وهابيون ايران به زيارت عاشورا !

در پي انتشار اظهارات غير منطقي و غير علمي اين به اصطلاح "آيت الله"، كارشناس وهابي شبكه وصال فارسي زيارات عاشورا و ديگر ادعيه اهل بيت عليهم السلام را زير سؤال برد.
چند روز پيش خبري تحت عنوان «زيارت عاشورا ساخته افراطيون است!» به نقل از شيعه آنلاين، منتشر شد و در آن از اظهارات عجيب و بي سابقه يكي از روحانيون سرشناس جمهوري اسلامي ايران كه انديشه هاي تقريبي دارد و مدعي شده كه «زيارت عاشورا» ساخته علماي افراطي شيعه در طي قرون بوده، پرده برداشتيم.

در پي انتشار اظهارات غير منطقي و غير علمي اين به اصطلاح "آيت الله"، كارشناس وهابي شبكه وصال فارسي زيارات عاشورا و ديگر ادعيه اهل بيت عليهم السلام را زير سؤال برد.

اين كارشناس وهابي، در بخشي از اظهارات خود در اين باره گفت: در زيارت عاشورا 18 بار سب و شتم به صحابه پيامبر وجود دارد. چرا بايد اين زيارت در ميان شيعيان رايج باشد؟! آيا لعن و نفرين روش پيغمبر و ائمه بوده كه شيعيان امروز جزو دينشان شده است؟! اين زيارت ساختگي است!

اما در اين ميان مراجع عظام تقليد شيعه نظر كاملا متفاوتي با جناب "آيت الله" مدافع تقريب دارند. به نظر نمي رسد در اينجا به توضيح و بيان نظر مراجع در اين باره نيازي باشد اما اگر ايشان از اين موضوع اطلاع ندارند، مي توانند با مراجعه به كتب و منابع در اين زمينه، هرگونه اطلاعات و اسناد مورد نياز را بدست آورند.


Share
1 | نازلي | United States - Ashburn | ١٧:٠٧ - ٢٥ مرداد ١٣٩٣ |
زيارت عاشورا زيباترين دعاي ما شيعيانه
مهم نيس كي چي ميگه مهم اينه كه ما با صدتا لعنش ميخونيم:))
2 | يا اباعبدا... | Iran - Ardabil | ١٨:١٩ - ٢٥ مرداد ١٣٩٣ |
نميدونم كه چرا به بعضي ها اين قدر وقت ميدهيد كه مزخرفات را بگن ؟؟؟؟؟
خب لابد اخرالزمانه بايد شيعيان واقعي از غير واقعي جدا بشن ؟؟
الهم لعن بني اميه وال زياد
3 | اميراخلاقي | Iran - Tehran | ١٧:٢٤ - ٢٦ مرداد ١٣٩٣ |
سلام.اقاي ملا زاده ناراحتي تو لعن صحابه در زيارت عاشوراست خواهشا يه تعريف صحيح السند در مورد چه کساني صحابه هستن بيار.
4 | حسن | Iran - Qom | ٢١:٣٣ - ٢٦ مرداد ١٣٩٣ |
خداوند اين شخص به اصطلاح ايت الله را اگر قصد داشته از اولي ودومي وسومي و معاويه ويزيد حمايت کند با آنها محشور کند انشالله بحق پهلوي شکسته زهرا . يا حسين مظلوم
5 | امير | Iran - Isfahan | ٠٨:٥١ - ٢٩ مرداد ١٣٩٣ |
سلام
خسته نباشيد
بنده جز’ طرفداران جدي سايت شما هستم ولي زدن اين خبر كه معلوم نيست چه كسي و با چه نيتي و وثاقتي آن را از جلسه اي خصوصي!! نقل كردن در سايتي كه منتسب به ولي عصر سلام الله عليه ايت واقعا نااميدم كرد. درخواست ميكنم هرچه را مي شنويد نقل نكنيد.

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي؛ فرموديد: مشخص هست که چه کسي؟ بله خبرنگار سايت شيعه آنلاين همانطور که در متن خبر اشاره به پايگاه خبري منبع شده است.

گفتيد: چه نيتي و وثاقتي ؟ طبيعتا و منطقا نيت شرّ نداشته اند و بحث اطلاع رساني و معرفي افراد مبغض اهل بيت مي باشد.

گفتيد: جلسه خصوصي؟ آنچه از ظاهر امر مشخص هست ، آنچنان هم خصوصي نبوده چرا که کارشناس شبکه وصال از آن مطلع بوده .

و اما نيت اين به اصطلاح آيت الله؟ با توجه به موضع گيري صريح مراجع و بزرگان و همچنان صحبت هاي گذشته اين شخص نمي توان نيت خوبي باشد و هرچه هست مورد رضايت اهل بيت (عليهم السلام) نيست.

آنچه اميد ماست انشاءالله رضايت صاحب الزمان است.

موفق باشيد


گروه پاسخ به شبهات

(1)
6 | ابوالفضل م | Iran - Bushehr | ٠٩:٣٦ - ٢٩ مرداد ١٣٩٣ |
واقعا کمال پررويي است کسي از شخصيت هاي منفوري مثل ابوسفيان -معاويه -يزيد ملعون-شمر....حمايت کند
الهم العن اباسفيان ومعاويه و يزيد ابن معاويه
7 | محمدهادي موسوي | Iran - Tehran | ١٠:١٥ - ٠٣ شهریور ١٣٩٣ |
با سلام
اولا اين زيارت بنا به ادله وتحقيق چند تن از علماء سرشناس هيچ سند معتبري ندارد.
ثانيا لعني که در اين زيارت هست بدور از عرف واخلاق معصومين(ع) ميباشد.
ثالثا همه ميدانند که قسمت آخر زيارت جديدا اضافه شده!
من حاضرم با ادله فراوان حرفمو ثابت کنم،شما هم اگه نميخواهيد از اين بحث فرار کنيد نظر منو ثبت کنيد.

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

اتفاقا علماي سرشناس شيعه سند اين زيارت عاشورا را صحيح دانسته و از مسلمات دانسته اند واگر کسي خود در علم رجال اطلاعاتي داشته باشد مي تواند تحقيق کند و به اين نتيجه برسد که آيا سند اين زيارت صحيح است يا نه؟ مقاله مفصلي در خصوص اسناد زيارت عاشورا در سايت موسسه موجود است که جهت اطلاع بيشتر به آنجا رجوع کنيد


اما در مورد قسمت لعن زيارت عاشورا « وَابْدَأْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ الثَّانِىَ وَالثَّالِثَ والرَّابِعَ اَللَّهُمِّ الْعَنْ يَزيدَ خامِساً» دو ديدگاه وجود دارد.

در برخي منابع آمده است زيارت عاشورا با تمام عباراتش بدون کم و کاست از جمله لعن ذکر شده جزو زيارت عاشورا است. عين اين عبارات در مصباح المتهجد آمده است: «اللهم خص أنت أول ظالم باللعن مني و ابدأ به أولا ثم الثاني ثم الثالث و الرابع اللهم العن يزيد خامسا»شيخ طوسي، مصباح ‏المتهجد، ص 776، مؤسسة فقه الشيعة، بيروت، 1411ق

طبق ديدگاه متني که در کامل الزيارات وجود دارد بدون عبارت «وَابْدَأْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ الثَّانِىَ وَالثَّالِثَ والرَّابِعَ اَللَّهُمِّ الْعَنْ يَزيدَ خامِساً» مي‌باشد، بلکه متن آن عبارت است از: اللهم خص أنت أول ظالم ظلم آل نبيك باللعن ثم العن أعداء آل محمد من الأولين و الآخرين اللهم العن يزيد و أباه.ابن قولويه، كامل‏الزيارات، ص 177، مرتضويه، نجف اشرف، 1356ق

بنابر اين، در متن زيارت عاشورا بنابر نقل ابن قولويه، فقط عبارت وسط « وَابْدَأْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ الثَّانِىَ وَالثَّالِثَ» نقل نشده است، اما لعن بر معاويه و يزيد در آن آمده است.

تفاوت متن دو حديث تا اين مقدار در روايات معمولي است و اين اختلاف دليل نمي شود که کل سند زيارت را زير سوال ببريم

اما اينکه گفتيد لعن در اين زيارت از شأن ائمه بدور است، اتفاقا برعکس لعن­ هاي زيارت عاشورا با قرآن کريم هماهنگي دارد

در قرآن آمده است از مشرکان برائت بجوييد :قُلْ إِنَّما هُوَ إِلهٌ واحِدٌ وَ إِنَّني‏ بَري‏ءٌ مِمَّا تُشْرِکُون‏؛ بگو: من هرگز چنين گواهى نمى‏ دهم. بگو: اوست تنها معبود يگانه و من از آن­چه براى او شريک قرار مى‏ دهيد، بيزارم!»انعام، 19

زيارت عاشورا نيز با ابن لعنها برائت از مشرکان را يادآورد شده است

در قرآن اجتناب و بلکه کفر به طاغوت شرط اصلي هدايت و تمسک به «عُروَۀ الوُثقي» شمره شده است: «فَمَنْ يَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏؛ بنابراين، کسى که به طاغوت [بت و شيطان و هر موجود طغيان­گر] کافر شود و به خدا ايمان آورد، به دستگيره­ ي محکمى چنگ زده است»بقره، آيه­ ي۲۵۶٫

زيارت عاشورا نيز همين اصل را دنبال مي کند

قرآن مجيد همه­ ي مؤمنان را از دوستي با دشمنان خدا که انسان­ نماهاي مرود غضب شده خدا هستند، باز داشته است: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ؛ اى کسانى که ايمان آورده ‏ايد! با قومى که خداوند آنان را مورد غضب قرار داده، دوستى نکنيد».[۹] در جاي ديگر آمده است: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِياءَ؛ اى کسانى که ايمان آورده ‏ايد! دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگيريد!» ممتحنه، آيه­ ي۱۳

مگر زيارت عاشورا بر خلاف اين است؟!

در قرآن آياتي وجود دارد کافران،ظالمان، منافقان، پيمان شکنان، قاتلين مومنان، را مورد لعن قرار داد «إِنَّ اللَّهَ لَعَنَ الْکافِرينَ وَ أَعَدَّ لَهُمْ سَعيراً؛ خداوند کافران را لعن کرده (و از رحمت خود دور داشته) و براى آنان آتش سوزاننده ‏اى آماده نموده است». «فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمين‏؛ ندادهنده ‏اى در ميان آن­ ها ندا مى‏ دهد که: لعنت خدا بر ستمگران باد».

بنابراين اگر در زيارت عاشورا لعني ديده مي شود در حقيقت همان چيزي است که در قرآن به آن تاکيد شده است

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
8 | محمدهادي موسوي | Iran - Khorramshahr | ١٠:٢٣ - ١٠ شهریور ١٣٩٣ |
من يک سؤال از شما دارم...؟
چرا شيخ کليني و شيخ صدوق و شيخ مفيد وابن طاوس در "اقبال" وشيخ طوسي در "تهذيب" اين زيارت را نقل نکردند...!!!؟ درحاليکه زيارات متعددي را از امام حسين(ع) نقل کرده اند...!!!

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي؛ اين زيارت را شاگرد کليني(ره) و صدوق(ره) و استاد شيخ مفيد(ره) جناب ابن قولويه(ره) در کامل الزيارات آورده و شيخ طوسي(ره) در مصباح و ابن مشهدي(ره) در مزار الکبير و شهيد اول(ره) در المزار و کفعمي(ره) در البلدالامين و المصباح و علامه مجلسي(ره) در بحار الانوار و زاد المعاد و ... ذکر کرده اند.

مرحوم کليني در کتاب خود بنايي بر ذکر زيارات معصومين آنهم در اين حد طولاني را نداشته اند و شيخ صدوق(ره) هم گرچه برخي زيارات مختصر را در مورد معصومين آورده اند ولي ايشان در اين زمينه کتاب مختصي بنام مقتل الحسين و الزيارات داشته اند که به ما نرسيده. احتمالا در ان کتاب اين زيارت ذکر شده ايشان در کتاب من لايحضره الفقيه ج2 ص598 در اين زمينه مي گويد: «وَ قَدْ أَخْرَجْتُ فِي كِتَابِ الزِّيَارَاتِ وَ فِي كِتَابِ مَقْتَلِ الْحُسَيْنِ ع أَنْوَاعاً مِنَ الزِّيَارَاتِ وَ اخْتَرْتُ هَذِهِ لِهَذَا الْكِتَابِ» من در کتاب زيارات و مقتل الحسين انواع زيارات را در مورد امام حسين عليه السلام ذکر کرده ام ولي در اين کتاب فقط همين زيارت را آورده ام.

شيخ طوسي(ره) اين زيارت را در المصباح آورده اند و در تهذيب بنايي براي ذکر زيارات معصومين(ع) نداشته اند.

در ثاني اين سخن شما که چرا با اينکه آنها زيارات متعددي را ذکر کرده اند چرا اين زيارت را ذکر نکرده اند صحيح نيست چون برخي از اين علما يا زيارات ديگري را ذکر نکرده اند و يا فقط به ذکر يک زيارت مختصر اکتفا کرده اند.

عدم ذکر اين زيارت توسط ديگر علما نيز برغم ذکر آن در کتب فراوان ديگر نمي تواند صحت آن را زير سوال برد.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
9 | علی | Iran - Gorgan | ٢١:٣٩ - ٢١ اسفند ١٣٩٣ |
معلوم شد که این هایی که خودشان رامثلاسنی می دانند،بازماندگان جنایتکاران کربلا هستند ومعلومه که این هافرزندان خلف همان هاهستند که به اون هابرخورده است.
10 | محمد | Iran - Qazvin | ١٠:٢٧ - ٢٢ اسفند ١٣٩٣ |
این دعا نشانه ولایت مداری ما نسبت به امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام و خاندان پاک ایشان هست..قدر این دعارو بدانید...من خودم هرشب میخونم..خدایا لعنت کن بر اولین و آخرین کسی که بر خاندان محمد ص ظلم کرد....به چشم کوری هرکه نمیتواند ولایت حضرت علی ع را ببیند...مابا ولایت زنده ایم تا زنده ایم رزمنده ایم....برای سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عج آن امام غریب و مظلوم 3بار صلوات بفرستید
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها